Den tredje vägens kyrka

Idag så finns det många trosinriktningar som bygger på väldigt gamla sanningar! Men är det samma sanning idag som för 2000 år sedan? När jag är ute och träffar på en pensionerade lärare så frågar jag…. Finns det något som du lärde ut under din aktiva tid som lärare som idag visat sig vara felaktigt?

Än så länge har min fråga besvarats med tystnad eller “inte vad jag kan påminna mig”. Det innebär alltså att livet är statiskt eller förändras väldigt långsamt. Det kan ha varit sanningen under de första 996 generationerna av människans närvaro på jorden.

Det som hänt de senaste 100 åren måste även ha fått den mest inbitne nostalgiker att inse att något har hänt. För c:a 80 generationer sedan levde Jesus, han var duktig och kunde bota människor. Idag, 2000 år senare gör en jordisk läkare samma sak flera gången om dagen. Inte för jag på något sätt vill förringa Jesus insats, men visst har det hänt saker på området.

Det som den Tredje vägens kyrka vill, är att visa att livet är här och nu . Att vi måste leva våra liv som att detta är slutstationen och inte som om att det väntar en himmel eller ett paradis efter döden.